Sunday, July 12, 2009

RENCAM SIPEROKOK
PAGI TADI, usai membeli dua bungkus nasi berlauk dan kerabu di sebuah kedai makan di depan Klinik Bandar Pasir Mas, saya terus ke kaunter bayaran. Sambil menunggu seorang pelanggan yang hendak melangsaikan bayaran selepas bersarapan, saya mengambil 4 biji gula-gula hacks.
Tiba-tiba, sang pelanggan tadi, seorang lelaki yang saya kira berusia awal 40an bersuara.
“Tak patut betul kerajaan buat perokok di Malaysia macam ni…” rungutnya.
“apa hal pulak ni?” sahut Tuan kedai yang sedia menyambut wang bayaran.
“Yelah, tergamak letak gambar jantung buruk, bayi cacat, mulut kena kanser dan macam-macam yang menakutkan pada kotak rokok…”
Tuan Kedai senyum lebar.
“Tak pa la, peringatan untuk perokok la tu..” Balas Tuan Kedai yang berkopiah putih itu.
“Kita tak mati selagi tak sampai ajal. Sekarang ni ramai yang mati bukannya sebab rokok..” lelaki tadi semacam bertanya, menjawab dan membuat rumusan tersendiri.
Saya hanya tersenyum. Tapi ingin juga mencelah.
“Bagi kotak rokok yang ada gambar bayi tu lah, gambar lain-lain tak tergamak nak tengok!”
Dalam hati, saya fakir bagus juga lelaki tadi memilih gambar bayi yang cacat pada kotak rokok tersebut. Sekurang-kurangnya jika ditakdirkan isteri beliau hamil, beliau boleh berfikir walaupun untuk seminit, tentang risiko untuk setiap bayi yang dikandung seorang isteri, di mana suaminya seorang perokok tegar.
Alhamdulillah, saya tak pernah sentuh rokok. Justeru, saya tidak perlu berfikir-fikir tentang impak negatif yang bakal diterima seseorang perokok sebagaimana digambarkan foto-foto negeri pada kotak-kotak rokok yang dijual kini.
Tahniah Kementerian Kesihatan Malaysia.
Saya berfikir-fikir sendirian apabila sampai di rumah. Walaupun kita takkan mati disebabkan rokok, tetapi sekurang-kurangnya kita masih diberi pilihan dengan minda yang dianugerahi untuk memilih antara yang jijik, meloya dengan lazat dan berkhasiat.
Ajal maut tetap menjengah, cuma sebab musabbabnya sahaja didatangkan dalam pelbagai cara oleh-Nya. Jadi, mengapa kita sengaja memperjudikan nasib diri dengan sesuatu yang menfasadkan jasad yang dikurnia Ilahi!

No comments: