Thursday, July 16, 2009

‘ALAHAI MENANTU EMAK’ ISI SLOT PANGGUNG DRAMA

PAGI tadi, sewaktu ‘berpoco-poco’ dalam sesi senamrobik di padang sekolah, sebelum berlangsungnya acara Merentas Desa 2009, saya menerima panggilan dari Pn Zuraidah Mohd Noor, salah seorang penerbit di Unit Drama Radio RTM.

“ Wan, Tahniah, skrip’Alahai Menantu Emak’ akan disiarkan dalam slot Panggung Drama Ahad ni di Klasik…” suara Zuraidah jelas menusuk ke cuping saya.

Sebetulnya skrip tersebut dah lama saya tulis, tapi setakat 6 muka surat saja, sebaik menerima perkhabaran slot Citrawara di Radio Malaysia Kelantan (RMK) kini dikenali sebagai Kelantan FM akan dimansuhkan (Drama Radio di stesen radio daerah RTM telah lama dimansuhkan tanpa ditangguh, tidak seperti nasib PPSMI).

Saya putus idea untuk menyambungnya kerana kecewa dengan dasar kementerian Penerangan pada waktu itu. Pada masa yang sama skrip lain tetap saya hasilkan. Skrip Mudik menongkah Arus, Setulus Hati Sofia, Gulai Kawah Sambal Kedondong dan beberapa skrip lain siap saya tulis. Saya beralih mengirim skrip ke Panggung Drama Klasik Nasional. Hingga kini telah 6 buah skrip saya telah disiarkan.

Hampir sebulan lepas, apabila menyemak skrip-skrip lama saya, terbelek pula skrip ini yang plotnya masih tiada berpenghujung. Idea segera bertunas, segera saya hayati kembali jalan cerita AME dan mengadap Komputer. Alhamdulillah saya sudahkan 10 helai lagi dalam tempoh dua jam.

Usai disunting, saya kirimkan kepada Sdr Zuraidah. Skrip tersebut agak klise, tetapi sesuai dengan tema kehidupan lazim kekeluargaan (anak, menantu dan mentua). Ceritanya ala-ala ‘Cerekarama’ (saya fikir menarik kalau di’tv’kan)

Saya mengharapkan penangan Fauziah Zakaria yang menangani ‘Alahai Menantu Emak’ akan sukses pembikinannya. Jauh di sudut hati, dah lama saya simpan keinginan untuk memiliki sebuah laptop peribadi. Elok rasanya saya gunakan royalti sebanyak RM1500 untuk skrip sebanyak 16 helaian ini untuk merealisasikannya!

No comments: