Saturday, July 11, 2009

"MENIKMATI" UJIANMU RABB...

Hari ini, entah Sabtu yang keberapa cuti hujung minggu saya “dicuri” lagi.
Memenuhi jemputan Sektor Pendidikan Islam (SPI) JPN Kelantan, saya berkunjung buat kali pertama ke SK Seri Aman, Pasir Puteh. Sesuah hampir tiga kali memandu sambil “makan buah langsat” (walaupun bukan musimnya kini) di Bandar Pasir Puteh, barulah pemanduan tamat di laman sekolah yang begitu elit itu.
Saya hubungi Ustz Rozaini (SK Pasir Pekan) yang terlebih menelefon sejak jam 8 kerana dia juga hampir-hampir menikmati ‘duku langsat’ di pertengahan jalan.
Tiba di Bilik Wawasan SKSA, tugasan menunggu di meja yang sudah mula penuh dengan timbunan nota, buku, majalah dan lima buah komputer riba.
Ust Hassan (SK Gual Jedok), Utsz Awang (SMK Berangan) Ustz Noor (SK SKOT (1)) dan Ustz Rozaini sedang menunggu ketibaan saya bagi menyerahkan tajuk teks buku khas yang akan diterbitkan sempena Nadwah Kepimpinan Pelajar peringkat Kebangsaan tahun ini.
Sungguh perit, perah otak untuk menyiapkan 10 teks yang diminta. Mana nak kumpul isi, mana nak petik matan hadis dan Quran lagi.
“Maaf ya ana ganggu cuti anta-anti semua!” ucap Ust Rasidi (KPP Unit Operasi Dakwah).
“Tak pa ustaz, ni pun tugas kami juga…” jawab Usz Rozaini.
Jam 2.00 petang, tugasan selesai juga, walaupun tak sempat diteak untuk pemurnian dan semakan akhir. Harapan saya dan teman-teman, staf Operasi Dakwah di SPI akan menanganinya dengan kadar segera sebelum dihantar ke Percetakan.
Ujian Tuhan lagi, sesampai di rumah,kelopak mata terasa cukup berat untuk berkelip. Urat kemerahan sudah menyirat. Sah, saya kena sakit mata, sebagaimana ditanggung anak perempuan saya sejak semalam. Tak tahu la esok dapat hadir bertugas ke sekolah atau tidak.
Sesekali, elok juga saya dapat bermuhasabah dengan ujian kecil Allah ini, moga bertambah suci pandangan selepas ini!

No comments: