Saturday, August 8, 2009

PENANGAN PENYUBUR MAHKOTA
Sebaik melangsaikan bayaran akhir kereta bulan ini, saya parkir kereta di pinggir Stadium Sultan Muhammad Ke-IV. Mata saya melilau mencari kios bernombor RF28 di Medan stadium.

Niat di hati hanya satu, saya mesti dapatkan minyak dan syampu cocomill untuk suburkan rerambut di puncak mahkota. Membilang anak tangga ke tingkat tiga, dup dap juga dada saya, maklumlah alamat tertera adalah saloon untuk kaum hawa. Apa kata mata yang memandang nanti.

“Jarang benar orang lelaki ke premis saya ni. Masuklah!” Jemput seorang gadis genit. Rasa saya sudah tentu salah seorang staf di saloon itu, saya hanya membatu sambil mengukir senyum.

“ Berminat nak buat rawatan rambut?” sambungnya.
“ Eh, taklah, saya hanya nak beli penyubur dan syambut rambut je…” cepat-cepat saya menjawab.
“ Mana tahu nak cuba…”
“Tak pa la, saya kalau boleh nak tebalkan sikit rambut ni, ramai yang kata makin jarang. Bukan nak bergaya. Umur dah meningkat. Dah ada keluarga pun….” Sambung saya.
“Orang lelaki ni, macam kelapa tua. Hanya usia yang bertambah, tapi tetap berharga di pasaran, tak macam kami orang perempuan.” Balas gadis tadi sambil dipersetujui rakannya yang sejak tadi asyik mengemas pelbagai kota jenama kosmetik di kiri kanan bilik.

Saya tinggalkan saloon sebaik usai melunas bayaran. Boleh tahan juga harganya. Sambil membelek-belek label yang tertera di kotak minyak dan syampu, jauh di perdu hati, saya menyimpan azam untuk beristiqamah menggunakannya nanti.

Saya mula membayangkan rambut saya mula lebat dan kehitaman. Kalau ada perubahan, tentu ada yang akan memberi reaksi positif nanti.

Betul ke kaum lelaki terus bernilai di pasaran manusiawi? Pada saya, bukan semua. Yang laku mesti ada kualiti dan nilai-nilai komersial (?). Produk terbaik bukanlah hasil dari tempelan selaput kosmetik. Aset mulus yang bertunas dalam diri sahajalah sebenarnya yang membugarkan sahsiah ruhani dan jasmani.

“Abah, nanti Ameer nak guna juga minyak rambut ni ya…” kata anak saya sebaik enjin kereta saya hidupkan. Bulan depan, bila bercermin, sudah tentu akan terbukti, samada rambut saya atau rambut anak saya yang akan melebat dahulu!!

No comments: