Tuesday, August 11, 2009

GALAS AMANAH AKBAR
Semalam, sekitar jam 10, ketika baru saja bersiap siaga untuk menyiapkan beberapa tugasan KAFA dan majlis Solat Hajat Perdana, seorang teman sejawat dari sekolah lama saya menelefon, musykil kerana saya belum sampai untuk bertaklimat di PPD pagi itu.
Saya terkesima seketika. Saya tidak pula menerima apa-apa surat jemputan atau panggilan untuk hadir ke PPD pada tarikh semalam.
“Hah? Ketua Pengawas UPSR?”
Saya sebetulnya tidak pernah mohon untuk pikul tanggungjawab tersebut. Seingat saya, lebih kurang sebulan lepas, sewaktu ke unit KAFA, saya ada mengisi borang memohon untuk bertugas sebagai pengawas SPM pada November nanti. Tanpa respon untuk tugas yang dipohon, tiba-tiba saja saya dihulur amanah akbar ini buat pertama kalinya.
Saya bergegas ke PPD bersama PK HEM yang turut sama ditawarkan jawatan sementara itu. Sepanjang taklimat, dada saya serasa sifar melihat fail tugasan yang sarat ‘muatan’ di atas meja.
“Biasalah, kali pertama, dah masuk kali kedua nanti tak adalah kekok sangat, saya dulu pun macam tu juga, gementar sangat!” Kata Kak Mahiran, rakan semaktab saya dulu yang turut berdai'e di daerah ini.
Saya cuba bulatkan tekad. Pintal semangat, kejapkan iltizam dengan langkah “paksa rela’ saya akur menerimanya. Pasrah, tapi Insya-Allah akan redha (bagi mohon keberkatan-Nya).
“Nanti, balik rumah baca kitab panduan yang tebal tu ya. Kalau boleh khatam sampai 3 kali!” pesan seorang lagi Ketua Pengawas yang sudah veteran.
Angguk pun tidak, jawab pun tidak. Saya sekadar bersedekah senyuman hambar. Dalam dada, ombak keluh kesah masih terus membadai.
Pada 9,10 dan 11 September nanti, di SK Tanjong Bunga, segalanya bukan lagi fantasi!

No comments: