Sunday, July 11, 2010

MENGEJAR DAN DIKEJAR MASA

Sudah beberapa minggu blog ini tidak berisi entri baru. Kalau hari bekerja, saya bagaikan lipas kudung. Berpagi sejak jam 3.15. Berada dalam tren hampir 6 jam sehari untuk pergi dan balik ke tempat bertugas. Penat, hanya Dia yang tahu. Penat fizikal mungkin tidaklah begitu terasa, yang lelah sudah pasti minda dan jiwa.

Tak mengapalah. Segala-galanya sudah saya pasrahkan atas landasan takdir dan suratan. Saya sudah akur. Biarlah detik masa yang menentukan segala-galanya. Saya sudah melangsaikan tugasan sebagaimana jadual yang diberi.

Keterkilanan kini bukan lagi kerana dipaksa dan terpaksa menerima kejauhan ini, tetapi hanya sedikit minimumnya masa untuk keluarga, berpena dan menjahit ukhwah di lama FB yang menghimpunkan begitu ramai mantan anak murid dan teman-teman yang telah lama hilang di mata!

Sehinggalah saya menerima sms kemenangan saya di Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) Exxonmobil pun terabai beberapa ketika. Seorang teman di ibukota meyakini saya akan kemenangan itu biarpun saya tidak pernah menaruh harapan. Melihat senarai akhir di akhbar saya semakin goyah rasa yakin, ramai lagi penulis besar yang layak naik ke pentas berprestij itu. Syukurlah, ini rezeki kedua saya di HSKU!


No comments: