Thursday, April 8, 2010

MUHASABAH DALAM TALIAN

SEORANG teman semaktab saya yang telah hampir 10 tahun bertugas di utara tanahair baru-baru ini menelefon saya. Tidak pula saya usuli dari mana dia mendapatkan nombor telefon saya, memandangkan selepas ditempatkan mengajar, saya memang terputus hubungan dengan dia. Walaupun berlainan kursus, tapi kami akrab di asrama.

“Awak ada tak rasa bersalah dalam diri macam saya?” Tanya teman saya setelah hampir 10 minit kami bertanya khabar.

“Rasa bersalah pasal apa?” tukas saya.

“Berkaitan dengan tugas kita di sekolah. Mengajar dan membimbing bukan main lagi, tapi kes buang bayi, pecah rumah dan macam-macam kes jenayah makin bertambah tiap-tiap hari…” Sambung teman saya memulakan topik

“Din, kita berapa jam aje dengan dia orang tu. Tugas kita hanya sebahagian daripada tanggungjawab mak bapak dan diri mereka sendiri!”

“Agaknya kita asyik tekankan akademik aje dalam kelas, moral dan sahsiah kita banyak alpa.” Nada teman saya mula berbaur keluhan.

“ Masing-masing dah ada peranan sebenarnya. Setakat manalah kita dan ibubapa nak kawal pergerakkan mereka. Macam penyakit yang hingga kat badan kitalah juga, kalau antibody kita kuat, virus takkan suka bertapak..” Saya lebih suka berkias.

“Betullah kata awak tu. Kita tak tahan uji. Iman mudah pecah dengan banyak ancaman di luar sana..” kata teman saya mengiyakan.

“Orang lain biarlah, tapi awak kena ikut apa yang dah saya amalkan!” getus saya.

“Macam nak kongsi petua je.”

“Tak adalah petua, ni pesan para ulama kita. Kita dah langsaikan tugas kita hari-hari kat sekolah. Apakata sebelah malam, lepas solat Isyak ke, solat tahajjud dan Hajat ke kita panjatkan doa-doa panjang-panjang, moga-moga semua anak murid di sekolah dapat terima semua yang diajar dengan elok, terjaga akhlak mereka sepanjang masa dan cemerlang dalam kerjaya mereka nanti!” ujar saya bertazkirah panjang.

Sebaik talian diputuskan, kami sudah berpadu iltizam untuk terus beristiqamah melaksanakan tugas hakiki dengan lebih dedikasi, ditambah dengan pacakkan doa, mohon berkat Ilahi!

2 comments:

serreng said...

Salam ustaz,
Lama tak berkunjung, hari ni ada terbaca post ni, sapa din tu? macam kenal je....... hehehe...
www.netkarim.com

WAN MARZUKI said...

Terima kasih berizarah lagi. Mesti ingat cikgu Zainudin kan? Bukan, Kawan Ustaz Hafizudin nama dia. Cikgu Sains yang sedang ngajar di Manjung Perak.