Saturday, March 6, 2010

NUR HIJRAH

Sajak ‘Nur Hijrah’ terpilih antara 10 buah puisi pilihan editor DEWAN SASTERA edisi Mac 2010.

Ianya muncul ketika Rabiulawwal hampir senisfu usia. Menghimbau sirah hijrah junjungan, cukup menyebakhibakan nurani saya, beradunbaur perasaan ini tatkala bait-bait puisi itu dicatat pada lembar pena. Payah dan getir menelusuri ranjau penghijrahan bagai bersebati dalam diri kita – umat mutaakkhirin ini. Pedih luka yang bermehnah bagai belati menikam nubari.

Entah kenapa, puisi yang saya kirim pada Disember 2009 itu begitu menguja diri saya mutakhir ini. Barangkali saya benar-benar sudah hampir tiba di simpang berpenjuru. Persimpangan yang bakal menghijrahkan saya untuk cuba bertatih – biarpun tikungan hidup yang bakal dilalui berada di luar kondisi dan norma untuk memaknai sebuah kelaziman.

Doa saya pacakkan, sebelum diseru untuk hijrah akbar, saya berintih memohon tenang, andainya benar-benar saya dipilih untuk merasai apa yang tersurat!.

No comments: