Wednesday, January 20, 2010

MERAFAK CINTA

Satu waktu di perdu senja
Telah aku temui sepohon tamsil cinta
Tegak utuh di batas berkat
Subur membugar di ladang munajat

Akarnya menjalar ke liang nurani
Mencengkam kudrat di tanah diri

Batangnya mampat mendekap jasad
Melindung jiwa berbumbung firasat

Rantingnya memaut dahan fitrah
Mengikat akal diragut gundah

Daunnya menghadang pesona nafsu
Terhijab naluri dilindung malu

Buahnya meranum setia dan taat
Manisnya mengalir ke ujung makrifat.


Dataran Air Muleh, 6.30 petang, Januari 19.

8 comments:

Izani Zakaria said...

sedap sajak tu. w.marzuki ttp maintain...

WAN MARZUKI said...

Terima kasih. Izani Zakaria tetap gah dalam bidang pendidikan, penyiaran dan penulisan....

serreng said...

Kurang faham la ustaz, walaupun spm saya aliran sastera tapi saya failed subjek tu... Tapi seronok gak baca..

WAN MARZUKI said...

Kena jamah dengan indera setiap aksara dan diksi pada setiap bait. Mamah personafikasinya, ada makna yang boleh ditelan....

rozais al-anamy said...

vavava.. indahnya puisimu. dan indahnya tempat itu. rindu, terlalu rindu untuk ke sana. saya sering bersendirian di tepi sungai atau di menaranya (walaupun rendah saja) untuk menikmati keindahan panorama. tuan telah buatkan saya rindu pasir mas.

rozais al-anamy said...
This comment has been removed by the author.
WAN MARZUKI said...

Terima kasih. Saya tahu awak selalu bersendirian berkunjung di Dataran Air Muleh. Di Putrajaya sudah tidak begitu kan?

rozais al-anamy said...

Wan Marzuki,
Ke mana sahaja, saya lebih suka bersendiri, untuk mudah mengenal diri.