Tuesday, September 8, 2009

HARI PERTAMA USPR YANG MEMERITKAN

PERIT!. Barangkali kerana pertama kali memikul tugas berat sebagai 'Rais' dalam UPSR 2009 ini, maka sedikit kekalutan yang berlaku begitu memedihkan 'ulu hati'.

Usai mengambil soalan di BK, dengan langkah komited memandu ke SKTB. Selesai memberi arahan, masalah pertama mula menjengah apabila jadual kedatangan yang sepatutnya ditanda setengah jam apabila peperiksaan bermula tertinggal pula di rumah.

Terima kasih melangit buat CMR, Penyelia Kawasan yang begitu memahami. Sambil meminta saya bertenang dan pulang ke rumah mengambilnya.

"Jangan gelabah. Timbalan kan ada. Hati-hati memandu...!"

Keringat yang sudah basah suluruh badan perlahan-lahan kering. Saya terima hakikat bahawa saya memang terlalu teruja. Persiapan ke SKTB dirancang sebegitu rupa. Namun, apa jua perancangan dibuat, Dia jua yang menentukan segala...

Sebaik selesai kertas ketiga, saya segera menarik nafas lega. Alhamdulillah, saya mempunyai 2 orang pembantu yang begitu bertanggungjawab dan komited sepanjang tiga hari tugasan dipikul.

Berbekalkan sekotak Tamar sumbangan GB, saya bertekad untuk menyelesaikan tugas kedua dengan lebih berhati-hati.

Syukur, tugasan mengepos bungkusan jawapan dapat diusaikan dalam tempoh yang singkat. Tetapi, bungkusan kedua di PPD terpaksa dimasukkan dalam sampul kedua apabila kertas JOB tidak berpelapik kadbod. Namun, pihak pengurusan begitu memahami. Memandangkan pengalaman pertama, ianya dapat disempurnakan dengan sebaik-baiknya.

Terima kasih buat Cikgu Nasir dan Ustazah Nadhirah yang cukup sporting bersama-sama saya menyelasaikan tugasan pertama hari ini tanpa rasa gundah!

No comments: