Monday, November 17, 2008

POLITIK WANG ANCAM KESTABILAN BANGSA DAN NEGARA

POLITIK wang menjadi penyakit yang bukan saja mengancam masa depan sesebuah parti politik, malah turut mengancam bangsa dan negara. Kemelut yang mengusasi diri seseorang individu yang yang terlibat dalam korupsi wang ini akan kuasa menjadikan 'matlamat menghalalkan segala cara.'
Dalam tempoh kempen pemilihan Umno yang agak panjang, banyak pihak dalam parti itu yang bimbang dengan kewujudan ejen pelobi atau orang tengah bagi menghadapi pemilihan Mac depan. Situasi inilah yang sebenarnya membantu menyemarakkan lagi gejala politik wang yang kian berleluasa dalam parti itu.


Jika ianya tidak dibendung dan dibanteras, sudah pasti akan wujud senario tidak sihat dalam parti dan lambat laun umno sendiri bakal musnah akibat tindak-tanduk ahli partinya sendiri.
Majlis Tertinggi (MT) umno telah mengeluarkan arahan agar pasukan pemanatau yang ditubuh dapat mengawasi ejen atau pun orang tengah ini bagi memastikan tidak berlaku gejala rasuah sepanjang kempen pemilihan ini.

'Politik wang' adalah amalan menabur wang yang dilakukan seseorang calon yang bertanding sama ada dalam pemilihan parti atau sesuatu pilihan raya bagi meraih sokongan dan undi untuk jawatan yang ditandinginya.

Sebenarnya 'rasuah politik' ini bukan saja menjadikan wang sebagai unsur meraih kemenangan, malah ia mungkin diberi dalam bentuk lain seperti janji mendapatkan kontrak, tender atau habuan memegang jawatan tertentu.

Namun, penggunaan wang adalah kaedah paling popular sementara habuan berbentuk jawatan adalah terhad kepada penyokong yang berpengaruh saja yang biasanya adalah 'broker' utama bagi seseorang calon perasuah mendapatkan sokongan akar umbi.

Sirah negara bangsa memperlihatkan, rasuah, korupsi, nepotisme dan kronisme antara perbuatan jijik yang boleh meruntuhkan tamadun. Rasuah wang, kuasa, dan politik wangnya dari sudut asal usul, punca berlaku, kesannya telah pun dihuraikan secara jelas oleh Allahyarham cendekiawan prolifik Profesor Dr. Syed Hussein Alatas dalam bukunya The Sociology of Corruption. Nukilan yang sama berhubung jelik dan jijiknya rasuah sehingga Pakistan sebuah negara Islam hampir tumbang turut dicoret oleh Tibor Mendez.
Ramai yang tahu keburukannya tetapi mereka tidak menghiraukannya. Hati dan fikiran mereka ditutup daripada kebenaran mengenai kesan buruk politik wang. Apa yang penting ialah keuntungan besar menjadi hasrat mereka yang bernafsu besar ini.


Justeru, tidak hairanlah dunia politik kita hari ini semakin dipenuhi penipuan dan pelbagai skandal yang mengaibkan. Mereka seolah-olah lupa firman Allah SWT yang bermaksud: 'Wahai sekalian manusia! Makanlah sebahagian daripada makanan yang ada di bumi ini, yang halal dan baik, dan janganlah kamu menuruti jejak langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata." (Surah Al-Baqarah:168).

Hari ini ramai ahli politik dan pendukung parti yang sanggup menjadi hipokrit kerana budaya politik wang. Penulis sendiri sering mendengar kata-kata daripada akar umbi bahawa 'kekuasaan ditentukan wang dan tipu daya politik', 'untuk apa memegang jawatan kalau tidak memberikan apa-apa pulangan', dan 'siapa yang berduit dialah yang berkuasa'.
Kita bimbang jika penyakit politik wang ini tidak dibendung, maka tujuan sebenar kuasa itu sudah tidak tercapai. Penaburan wang untuk membeli kuasa dan kemenangan ditentukan jumlah wang yang ditaburkan hanya akan melahirkan ahli politik yang menipu diri sendiri dan menipu rakyat.


Politik wang menyebabkan pemilihan pemimpin bukan lagi dibuat atas siapa yang sanggup memperjuangkan kehendak rakyat dan kepentingan negara, sebaliknya siapa yang banyak menabur wang dan menjanjikan habuan kepada pengikutnya jika menang.
Hakikat politik wang ialah kita sebenarnya mengajar pengikut menjadi tidak bertanggungjawab dan kita mendidik mereka untuk menipu. Kuasa bukan lagi untuk kepentingan masa depan, sebaliknya kuasa menjadi jambatan kekayaan. Kesannya, politik kita semakin jauh daripada perjuangan politik kebangsaan.


Politik kekuasaan hanya akan melahirkan golongan ahli politik kaya raya yang menggunakan kuasa dan kekayaan untuk 'menjajah' pemikiran rakyat. Apabila politik wang sudah membarah serta tidak dapat diubati lagi, maka ia membantutkan penyertaan politik yang bermoral dan beretika.

Jangan marahkan rakyat, khususnya bangsa Melayu sekiranya mereka terus meminta minta dan mengharapkan tongkat kerana puncanya adalah didikan ahli politik yang gilakan kuasa menabur wang untuk menang dalam persaingan kuasa. Rakyat yang dididik dengan suapan politik wang akan memiliki pemikiran politik yang tertutup dan kesannya akan lahir masyarakat yang tidak lagi mampu menggunakan hak politik mereka untuk mengangkat ahli-ahli politik yang dapat membina pemerintahan yang sihat.

Aliran politik wang menjadikan ahli politik yang tidak berduit seolah-olah tidak layak untuk berkhidmat kepada rakyat dan negara. Kerana gagal menabur wang, ahli-ahli politik yang beretika dan bermaruah sudah tidak mempunyai tempat dalam dunia politik.
Ironinya, rasuah, politik wang bercanggah sama ada dari sudut hukum duniawi mahupun ukhrawi untuk mengorak langkah membina semula penyertaan politik di kalangan ahlinya secara sihat, berakhlak dan beretika.

dari minda : WAN MARZUKI WAN RAMLI
Pasir Mas, Kelantan

No comments: