Friday, September 9, 2011

MENGGANTUNG HARAP

* Serasa segar dingin bagai air di terjunan, saya kembali berentri di laman blog yang agak usang ini.

Bagai mencatur masa depan dalam skop profesion diri, sekali lagi saya puncakkan harapan untuk kembali bertugas di daerah bermukim. Sukar menerka, samada percaturan kali ini merimbun teduhan rezeki atau masih dipercik ruam dan haba yang hangat.

Sudah cukup dijera rasanya, berkemelut dengan situasi diri sebegini. Walau perit, saya telah gaulkan segala rencah rasa tersebut yang sudah pun bersebati di dalam acuan nurani. Temali redha, pasrah dan istiqamah telah saya ikat kemas-kemas di pinggang iltizam. Saya telan takdir walaupun pahit merembes kerongkong, jua, saya memamah nestapa biar berkerikil di mulut jiwa raga…..

Sambil menanti pertimbangan dilakukan, saya akan cuba menghabiskan sisa-sisa kepayahan di ulu negeri ini dengan saki baki kekuatan yang ada. Demi anak-anak didik, saya telah lama belajar melupai rasa gundah dan amarah yang telah bersilih purnama membengkak dan membusung di kalbu dukalara.

No comments: